/
Forum
/
Bedrijven /
Fabrikanten /
Nissan/
Forum
/
Producten /
Elektrische auto's /
Nissan Leaf/
Forum
/
Bedrijven /
Energiebedrijven /
ZON Energie
Ik en mijn EV: Nissan Leaf
Gepost door
Tim Gerth op
24-01-2012 13:08:38
José en John Braakman hebben samen een onafhankelijk ontwikkelingsbedrijf dat zich bezig houdt met het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van duurzame ergie-installaties, ZON Energie Groep. Klanten kunnen bij ZON Energie terecht met hun bouwprojecten voor een duurzame totaaloplossing. Of het nu gaat om nieuwbouw of renovatie, ZON Energie gaat uitdagingen aan die conventionele energiebedrijven uit de weg gaan. Het ligt dan ook voor de hand dat ZON-Energie de, op één na, eerste was in Noord-Holland met een Nissan Leaf. Vandaag ben ik op bezoek bij José Braakman, in het voormalige Scheringa museum, te Spanbroek. Trots vertelt José mij over haar bedrijf, het gebouw en haar elektrische auto.
Aangekomen bij het pand van ZON Energie vallen mij gelijk een aantal zaken op. Het is een relatief oud gebouw dat van buiten nou niet bepaald die hightech uitstraling heeft die je bij een bedrijf als ZON Energie zou verwachten. Wel is meteen duidelijk dat het gebouw een ruimtelijke indeling heeft.
Dit lijkt me een bijzonder gebouw voor een bedrijf als het uwe, hoe bent u hier terecht gekomen?
“Het gebouw waar we nu zijn is het voormalige Scheringa museum. Wij groeiden in ons vorige pand uit ons jasje en de val van het DSB imperium leidde tot een groot aanbod voormalige Scheringa en DSB gebouwen hier in de buurt.,een kans voor ZON zich te vestigen in een nieuw pand. De gemeente heeft het mogelijk gemaakt om de maatschappelijke bestemming te veranderen in een kantoorbestemming. De grootte van het gebouw zien wij niet als een probleem. De overzichtelijke indeling bieden bijzonder veel mogelijkheden om onze eigen duurzame ideeën toe te passen. Zo zijn het klimaatplafond, de luchtbehandeling, de verlichting en de innovatieve vloerverwarming voorbeelden van duurzame ideeën die toegepast zijn in ons eigen pand, bestaande bouw.”
Met alle verbouwingen en verbeteringen heeft ZON Energie ervoor gezorgd dat hun pand van energielabel G naar energielabel A is gegaan. Een enorme prestatie dus. Sinds kort is het bedrijf in het bezit van een Nissan Leaf. Deze staat in volle glorie op het binnenterrein geparkeerd. Gekenmerkt door reclame uitingen van het bedrijf, fungeert het toch voor een groot deel wel als reclamebord. Wij van e-rijden.nl zijn met name benieuwd naar de elektrische auto.
Waarom bent u elektrisch gaan rijden?
“Ons bedrijf is gericht op innovatie en duurzaamheid. Een groot motto van ons is dromen, durven, doen. Waar het bij veel mensen vooral bij dromen blijft, zijn wij vooral bezig met het durven en doen. Wij geloven ook dat de elektrische auto uiteindelijk de oplossing wordt voor het brandstofprobleem. Het rijden van de Leaf past dus perfect bij onze ambitie en denkwijze.”
Braakman vertelt dat dit niet de eerste auto met elektrische aandrijving is die voor het bedrijf is aangeschaft. ZON Energie heeft zo reeds een Civic en een Insight hybride beschikbaar voor haar werknemers. Daarnaast zijn er nog een Passat blue motion, een Hyundai A-label en is er ook nog een Chrysler 300C touring diesel (Amerikaans model, red.). Op het eerste gezicht lijkt de 300C een beetje te conflicteren met de rest van het wagenpark:
“Nee totaal niet juist! Tegen de verwachting in rijden we met de Chrysler zo’n 1 op 16, wat soms nog zuiniger is dan die hybrides.”
Zo werkt ZON Energie dus aan een schoon wagenpark dat past bij de doelstelling en de werkzaamheden van het bedrijf.
Was het een moeilijke keuze voor u om elektrisch te gaan rijden?
“De Leaf is natuurlijk wat duurder dan de meeste auto’s in het wagenpark van ZON-Energie. Maar ik en mijn man wisten al lang van elkaar dat we één van de eerste wilden zijn met een elektrische auto. Wij zeiden altijd tegen elkaar: “zodra er een elektrische auto is, schaffen we hem aan” en het is ons dus op één week na ook gelukt om de eerste in Noord-Holland te hebben (de gemeente Heerhugowaard was iets eerder).”
De reden dat de Leaf uiteindelijk de auto geworden is die ZON Energie in dienst heeft genomen is puur praktisch:
“Gezien het feit dat mijn man 2 meter lang is en wij drie zonen hebben, was de Leaf de beste optie. Hij biedt gewoon veel meer ruimte dan de andere modellen die op de markt zijn.”
Heeft u veel aanpassingen moeten doen om de Leaf dagelijks te kunnen gebruiken?
“Tot nu toe valt dat eigenlijk mee. We hebben ervoor moeten zorgen dat we de stroomfaciliteiten hebben om de Leaf op te laden. Veel mensen kijken een beetje raar op als je een verlengsnoer uitrolt om je auto op te laden, het is toch iets dat men niet dagelijks ziet.”
De innovatie bij de Leaf gaat veel verder dan de aandrijving: interactiviteit speelt ook een grote rol. Zo laat Braakman mij een app op haar telefoon zien, carwings genaamd. Hiermee kan ze de laadstatus van haar voertuig op een afstand bekijken. Wanneer het batterij niveau te laag is kan ze op afstand het laden inschakelen. Zo kan ze ervoor zorgen dat wanneer één van haar werknemers ingepland staat om de auto mee te nemen ,de Leaf voldoende actieradius heeft.
Maken de medewerkers van ZON Energie net zo gemakkelijk als u de overstap naar elektrisch rijden?
“Enkelen durven het echt nog niet, maar de meesten zijn na eventjes wennen helemaal overtuigd. De mensen vinden het zo’n bijzondere ervaring: met hoge snelheid voortbewegen zonder heel veel geluid te maken is een hele sensatie. We proberen er dan ook voor te zorgen dat de bezoeken die gemaakt worden bij locaties boven dan het Noordzeekanaal, met de Leaf worden afgelegd. Wij plannen ze ook in de agenda. Dit scheelt brandstofkosten en bovendien is het belangrijk dat de klant de auto ziet. Ze zien dan dat we zelf ook bezig zijn met verduurzamen.”
Bent u van plan een laadpaal te gaan installeren bij het bedrijf?
“Uiteindelijk wel. Op dit moment is dit nog niet noodzakelijk. Het is een grote investering want ook de stroomvoorziening zal enigszins moeten worden aangepast.”
Hoe vertaalt de Nissan Leaf zich in reclame voor het bedrijf?
“Overal waar we heen gaan met de auto wordt erover gepraat. We krijgen een speciale behandeling bij grote evenementen en we horen enkel positieve geluiden. We krijgen alleen wel altijd de vraag hoeveel kilometers hij kan rijden en of we al vaak stil zijn komen te staan.”
Uit alles blijkt dat Braakman achteraf altijd dezelfde keuze had gemaakt. De elektrische auto kent zo ongelofelijk veel voordelen. Het enige wat haar nog een beetje dwarszit, zijn de onzekerheden die erbij komen. Hierbij doelt ze vooral op een aantal aspecten die nog niet bekend zijn omdat het een relatief nieuw product betreft.
Waar bent u nog steeds heel benieuwd naar?
“Wat wij nog niet weten, is hoe de auto standhoudt in een heftige winterperiode. Als het kouder wordt gaat de auto natuurlijk, net als de conventionele auto overigens, meer energie verbruiken. Dit heeft natuurlijk zijn weerslag op de actieradius. Dat is nog wel een beetje spannend. Zo ben ik eens met een collega verplicht moeten gaan eten onderweg, daar de auto ook “honger” had. Wij aan de soep, de auto aan de stroom. Daarnaast is er ook nog niet heel veel bekend over de afschrijving van de elektrische auto. En hoe zit het met onderhoud aan de accu? Allemaal technische en financiële onzekerheden die nog bekend moeten worden.”
José en haar man wilden al langer een elektrische auto te willen nemen. Nu hij praktijkrijp is moet je het ondanks de sceptische geluiden nog aan durven. Maar niets hield ze tegen en geheel in de geest van het bedrijf gaan ze uitdaging aan. Uit deze keuze spreekt het motto dat al de hele middag door de kamer cirkelt: Dromen, durven, doen.
Blijf op de hoogte
Ik wil graag per email op de hoogte gehouden worden over dit topic
Reageer
NB: na het typen van een bericht kun je nog inloggen of registreren